• Vervolg (deel 4 ) over de cut-out.

    25 januari 2018

    Sinds 1941 begon Henri Matisse met zijn 'decoupages' vanwege het feit dat hij in een rolstoel terecht kwam na een diagnose van kanker. Hij maakte van de nood een deugd door allerlei vormen uit gekleurd papier te knippen.Een van zijn opmerkingen was ook: " Een kunstenaar moet nooit een gevangene van zichzelf worden, gevangene van een stijl, gevangene van zijn reputatie, gevangene van zijn succes!"

    Dit grote werk ( De parkiet en de zeemeermin) is gemaakt op verschillende panelen en de vormen zijn 'geknipt' uit papier en bevestigt op paneel. Matisse kwam nooit echt to een 'vrije' vorm van Cut-out zoals Picasso; hij bleef de rechthoek trouw. Hierdoor krijgt het ook een groot decoratief gehalte.

    Hij heeft zeker nog zo'n twintig jaar kunst gemaakt doormiddel van cut-outs en daarmee ook latere kunstenaars sterk beinvloed.

    Matisse nam wel de uiterste consequentie van het 'couperen' uit papier zodat hij een typisch 'geknipte' vormoplossing kreeg.

    Een van zijn navolgers is de Nederlandse (koffiekan) kunstenaar Klaas Gubbels die al een leven lang tafels, stoelen en vooral koffiekannen uitsnijdt uit allerlei materialen.

    zelfs maakt hij zeer grote Cut-outs van deze voorwerpen.

    Maar ook meer simpele koffiekannen uit karton.

    Wordt vervolgd....

    Lees meer >> | 0 Reacties | 12 keer bekeken

  • 3de aflevering over de cut-out.

    15 januari 2018

    Wat minder bekend is van de artistieke duizendpoot Picasso zijn z'n cut-outs.Uit z'n kubistische periode komt dit spelenderwijs op een natuurlijke manier tevoorschijn. En bij alles wat hij aanpakte gebruikt hij dit fenomeen ook op geniale wijze.

    In het begin snijdt hij simpele vormen uit karton en be-tekent deze met potlood of krijt.

    Later worden ze steeds meer bewust ontwikkelt en op allerlei manieren beschilderd. Door enkele vouwen aan te brengen in het karton of metaal laat hij deze cut-outs mooi rechtop in de ruimte staan.

    Vanuit deze kleine sculpuurtjes komt de behoefte om deze groter te maken en in 1957 begint hij een 17 jaar durende samenwerking met de Noorse beeldhouwer Carl Nesjar die zijn objecten opblaast tot meters hoge standbeelden van gegoten beton.

    Vele van deze beelden staan her en der in de wereld o.a. in het Vondelpark in Amsterdam en de grote 'Sylvette' achter museum Boijmans van Beunigen.

    Picasso's sculpurale inzicht tezamen met zijn grafische uitwerking vormen uiteindelijk een prachtige synthese in deze 3D cut-outs.

    Wat ook mooi uitkomt in deze 'getekende sculpturen' is zijn fascinatie voor postief/negatieve vormen waarbij in zijn portretten zowel frontaal aanzichten als 'en profile' met elkaar verbonden raken.

    Een van zijn mooiste cut-out-objecten m.i. is het kleine portretje van een jonge vrouw die hij door...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 24 keer bekeken

  • Vervolg 2 over de Cut-out

    1 januari 2018

    Een door mij meest bewonderde 'cut-out¨ kunstenaars van de 20ste eeuw is de Amerikaanse kunstenaar Tom Wesselmann. Geboren in 1931 en min of meer ontdekt door Alex Katz. Zoals toen gebruikelijk was Wesselmann ook een bewonderaar van Willem de Kooning maar hij vond uiteindelijk zijn plaats als een 'New Realist'. Hij begon zijn loopbaan met het maken van collages van stillevens met gebruik van foto's uit Magazines.

    Later ging hij zich steeds meer toeleggen tot het maken van door hem genoemde 'shaped canvases'. Alhoewel hij zichzelf niet graag zag als een onderdeel van de Pop-Art beweging onder leiding van Andy Warhol, is hij mede bekend geworden door de populariteit van deze beweging vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw.

    Velen kennen hem van werken zoals : The great american nudes die hij vanaf die tijd maakte en die voor veel beroering zorgden. "Painting, sex and humor are important things in my life" beweerde hij zelf.

    Deze motieven in zijn kunst is ook wat ik bij hem zo aantrekkelijk vind. Qua stijl is hij enigzins te vergelijken met het werk van eerder genoemde Katz echter vind ik zijn werk plastischer en ruimtelijker en is hij ook een veel betere tekenaar.

    Hij heeft met veel bekende Pop-Artiesten zoals Rosenquist, Oldeburg, Dine, Warhol etc. samen geexporeerd in de V.S. en daarbuiten en zijn kunst werd en wordt nog steeds (gestorven in 2004)  vooral in Europa gewaardeerd.Vele soorten cut-out's, maar vooral zijn stillevens zijn van een gigantische afmeting en 'gesneden' uit staal, later uit aluminium waardoor deze werken een bijna 'surrealistische' uitstraling krijgen. Door deze afmetingen verkreeg hij ook zijn geliefde 'abstractie' waarnaar hij altijd zocht. Tegelijk hiermee onstaat in dit werk veel humor vanwege de gekozen onderwerpen en hun onrealistische afmeting!

    Alhoewel zijn onderwerpen veel overeenkomst vertoont met alle andere Pop-Artiesten (denk aan het 'blikje' van Warhol) was volgens zijn zeggen het geheel niet de bedoeling als een soort kritiek op de 'consumptie maatschappij' zoals dat wel voor de anderen gold. Bij hem ging het vooral om de compositorische esthetiek van deze voorwerpen tezamen met de eerder genoemde drie motieven 'painting,sex en humor..

    Toch hield hij zich niet alleen met megalomane afmetingen bezig want in zijn oeuvre kom je dikwijls verfijnd kleine werkjes tegen...

    soms als maquette voor grotere dingen maar ook als bedoelde werken.

    Het ruimtelijke denken van Wesselmann komt bovendien sterk naar voren in zijn zogenoemde " negative spaces" waarin hij de vrouwenborst als centraal gegeven nam.

     Dit geeft het werk veel "humor" tezamen met het sexuele aspect levert dit echt plastische kunst op.

    Een onderwerrp die hij eigenlijk zijn hele loopbaan steeds weer heeft gebruikt en waar hij grote roem door heeft verkregen zijn de " Smokers" die hij hoofdzakelijk als ¨'shaped canvas' of beter gezegd 'Cut-out' heeft geschilderd. Een thema die hij m.i. geinspireerd door de films uit die jaren heeft gevonden.

    Wordt vervolgd....

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 22 keer bekeken

  • vervolg over de geschiedenis van de Cut-out

    31 december 2017

    De in 1927 geboren artiest die uitgesproken cut-outs maakt is de Amerikaanse kunstenaar Alex Katz. Hij is groot geworden tijdens de Pop-Art periode van Andy Warhol in de zestiger jaren van de vorige eeuw.

    Het is daarom niet verwonderlijk dat hij een groot bewonderaar is van de Franse kunstenaar Matisse die aan het eind van zijn loopbaan ook zogenaamde cut-outs maakte als knipsels uit papier. 

    Katz stelde zijn cut-outs voor het eerst tentoon in Stable gallery New York in 1960-1961 en heeft door zijn hele loopbaan heen cut-outs gemaakt.

    .

    Zijn 'koele' wat schematische stijl leent zich ook m.i. bijzonder goed voor zoiets als een cut-out omdat hij vrij vlakmatig werkt.

    Het fenomeen van de cut-out werd ook vooral door Pop-Art-artiesten omarmd omdat dit direct een verband had met de reclamewereld zoals de eerder genoemde 'Standees'.

    Dat hij zich bezig hield met reclame uitingen bewijst wel zijn project in 2010 'Art-Adds' waarin 160 taxis in New York rondreden met reproducties van zijn werken op de zijkanten van de wagens.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 20 keer bekeken

  • De plaats van de 'cut-out' in de geschiedenis van de kunst

    26 december 2017

    Cut-out, Dummy, Standee of haardpop zijn benamingen voor een fenomeen in de kunst dat behoort tot het gebied van het 'Trompe l'oeil' oftewel: oogbedrieger.

    Ooit begonnen in het grijze verleden van de representatieve schilderkunst en in de 20ste eeuw omarmd door de fotografie en reclame uitingen.

    Zoals veel van de figuratieve schilderkunst haar oorsprong heeft bij de late klassieken zoals het Hellenisme en de Romeinse kunst, zal dit fenomeen ook wel haar oorsprong ergens in deze periode hebben gehad. Natuurlijk is het 'gesneden beeld'  een vorm van trompe l'oeil omdat het een 3D weergave is van de werkelijkheid, maar het 'platte' gesneden beeld waarop een illusie wordt geschilderd is toch een op zich zelf staand gegeven.

    Velen van u zullen zich afvragen of zij ooit een dergelijk iets hebben gezien in musea of in veilinghuizen. Zij vergeten echter dat zij op een andere manier heel vaak geconfronteerd zijn geworden in een andere hoedanigheid. Want de 'standees' ( zoals zij nu worden genoemd) kom je vaak tegen in het straatbeeld als 'binnenlokker' bij winkels of bedrijven.Vaak zijn deze standees op levens-grootte gemaakt om de argeloze voorbijganger te imponeren en natuurlijk over te halen om naar binnen te gaan! Alhoewel wij tegenwoordig ons niet meer zo erg laten 'bedriegen' vanwege een overvloed aan 'optisch' materiaal, voel je toch wel even een aantrekkende fascinatie als je zoiets plotseling tegenkomt. Foto of niet, het werkt direct op onze antenne die gericht is op soortgenoten.

    Niet alleen de confrontatie van een 'ogenschijnlijke'  soortgenoot wordt hiervoor gebruikt; ook worden de smaakpampillen hiermee getracht wakker te maken zoals bijvoorbeeld bij een standee van een ijshoorn waneer het warm weer is....

    Of om het drinkgenot bij ons te activeren....Deze vorm van standee zou je kunnen vergelijken met het equivalent in de schilderkunst 'het banketje' , of breder gesteld: het stilleven. Ook deze vormen werden namelijk gebruikt om de toeschouwer in een bepaalde stemming te brengen zoals 'pluk de dag' of om hen wellicht te waarchuwen tegen 'liederlijk gedrag'.

    Waar men ze ook veelvuldig tegenkomt zijn de lobby's van bioscopen. Deze standees kunnen soms onheilspellende vormen aannemen.......Het moet ons alvast in de lobby tijdens het gebruiken van een consumptie warm maken voor de 'droommachine' waar wij weldra binnen zullen treden.

    Dat het 'echtheidsgehalte' van deze standees psychologisch op ons inwerken en dat wij daarmee sterk verbonden voelen getuigt wel de on-line shops waar je jouw geliefd 'BNer' als standee kan bestellen... Denk eens dat je op 'gelijke voet' zou kunnen staan met Paul McCartney of Marilyn Monroe!

    Om maar te zwijgen over een half ontkede Monroe in de hal van van je huis!Gewoon je 'celebrity' uitzoeken en on-line bestellen om deze binnen 3 a 4 dagen uitgesneden en al thuis te ontvangen!

     

    wordt gevolgd.....

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 20 keer bekeken

  • Rudice skaly

    18 juni 2017

    After being for more then 2 weeks in my beloved Czech-Republic I travelled to Moravsky kras in East-part of Czech. This part I already knew quite well but again I found a very special 'skaly' of white stone with a beautiful cave between the shrubs.

    I was excited to be there and paint this pre-historic cave-dwelling. After dropping-off from the bus in Rudice I had to find the path to this 'Skaly' and first one doesn't see anything apart from hills and trees but after taking a sidepath I suddenly descended into the midst of this rockformation.

    You never quite know before if the light is alright to paint and I was overjoyed to see I'd chosen the right moment of the day! There was also quite some shade to sit under and paint without being too much disturbed by sharp sunlight on my paper.

    I went twice to this place to make two different Watercolours of it. The weather was on both days excellent.

    The first is made with four coloured ink size: 40 x 50 cm.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 60 keer bekeken

  • Travels with Maarten

    6 juni 2017

    Today I arrived again in Czech republic to start my traveling for making pictures. First I will sort-out my materials and paper to be well equiped when I start off! It's always difficult to start again after the winterbreak working in the studio and to change the safe walls of my studio to the 'open air'. So that's why I often make some quick sketches during waiting in the Airport. Also the best way to avoid boredom! ;-)

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 65 keer bekeken

  • 21-05-2017

    21 mei 2017

    Vandaag gewerkt aan de opbouw van mijn nieuwe site bij Exto! Vanmiddag geef ik de workshop 'Klassiek schilderen' in de wackersacademie in Amsterdam.

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 74 keer bekeken